pondělí 24. srpna 2009

Cape Town: několik postřehů z cest

Co zajímavého bylo na letu do jižní Afriky? Orlí rozhled přes Ženevské jezero, Lausanne a Alpy ze západní strany. V subsaharské Africe písečná záplava, oslepující oranžáda. Okolo rovníku tropický prales, vyschlé řeky a stružky prašných cest. Ale zaujal i nastavitelný pás pro odvážlivce se 100+ kg, kteří se snažili nasoukat se do sedadla v Economy class.

Co zajímavého bylo na místním ubytování? Solidně se tvářící hotel se snažil vytřískat z Evropanů poslední groš: tiskne se na A4, kde se platí za každou stránku; wifi připojení existuje, ale jen ve zvláštní místnosti a pod kódem, který nekompromisně odpočítává draze předplacené minuty. Ukázky africké stavebnictví: i ve **** hotelu vypadávají zásuvky ze zdi, dřevěné obložení pamatuje holandské kolonisty, provedení detailů jak kdyby zedničil teoretický ekonom. I nějaký ten švábík se občas objevil, vzpomněl jsem si s nostalgií na kolej Hvězda (či-li kolej Yesterday, že pane Prokope).

Co zajímavého bylo na středu města? Konečně člověk pochopil, co je to obava z bezpečnosti. Jelikož na jihu panuje právě třeskutá zima (15-20 stupňů), relativně kratší den v roce, den se smrskl na 8-18, kdy nebyla tma a na ulicích stála na každém rohu místní "pomocná stráž VB", jakási neozbrojená záruka alespoň rychlého přivolání policie. Po šesté to ale zabalili a pak už chodit osamocený po městě bylo jako volat na místní žebráky-lupiče (ono se to těžko rozlišuje) halo, pojďte sem.

Co zajímavého bylo na charakteru města? Ostnaté dráty, elektrické ploty, varování o zabezpečení, cedulky o ostrých psích. Pohyb víceméně jen auty. A ochranka, to nebyli strýcové, co si jdou v podvečer posedět. Hlavně podniky, které měly otevřeno po setmění (tj. po šesté hodině), se bez nich neobešly. Výmluvně hovoří i fakt, že například pokladny na nádraží zavíraly v šest, i když vlaky jezdily ještě dlouho poté.

Co zajímavého bylo na místních komunikacích? V 70. letech se město rozhodlo vybudovat místní magistrálu (asi inspirace v Praze), navíc mimoúrovňovou. Nicméně jim došly peníze, takže zbývá dostavět několik stovek metrů. Ve městě se tedy nachází vysoký Western Boulevard, který se používá jako parkoviště a Eastern Boulevard o kus naproti, ze kterého se dá maximálně skákat bungee jumping.

Co zajímavého bylo na místní veřejné infrastruktuře? Zaujalo mne dětské hřistě na místním hlavní silnici, z jedné strany 3 pruhy, poté vysoký plot, houpačky a z druhé strany opět 3 pruhy. Dále zaujal rozestavený stadion na FIFA 2010: budu za rok napjatě sledovat, jak to pořadatelé zvládnou, protože to vypadá na kriminální hody. (A to nemluvím o Johanesburgu.)

Co je zajímavé na místní ekonomice? Jedna věc je striktní kontrola přijíždějících osob na letišti, druhá věc jsou otevřené hranice s Namibií a Zimbabwe, takže si umíte představit, jak žijí přistěhovalci: bez legrace podel hlavních silnic v křoví. Oficiální nezaměstnanost je aktuálně 24%, neoficiálně přes 40%.

Co je zajímavého na místních novinách? Domácí rubrika: vraždy, násilí, vloupání. Africká rubrika: Únosy v Keni, nahlášeno 11, neoficiálně jich ale bylo 200.

Celkově jde o velice zajímavé místo pro jednorázovou návštěvu, nabízí krásnou přírodu, spoustu endemické flóry i fauny (tučňáci, velryby, lachtani), strmé útesy, dravý a studený Atlantik. Pro zhýčkaného Evropana zvyklého na veřejné služby a infrastrukturu by ale místní život znamenal smířit se především s bezpečnostními omezeními a obrovskými příjmovými rozdíly.