sobota 6. srpna 2022

Ibsenovy Přízraky

Kdysi jsem byl na Ibsenově inscenaci, na které mi moje IQ 148 úplně nestačilo. Naštěstí ale Dejvické vybralo srozumitelnou hru, která patří mezi divadelní klasiku. A kde sílu vytvářejí především silné výkony hlavních postav.

Postav je pouze pět, ale každá z nich přispívá k silnému zážitku. Skvěle je sehraná dvojice Klára Melíšková jako lehkomyslná, posléze však až zoufalá "secesní krasavice", a Martin Myšička, moralizující pastor, který má ale své postranní úmysly. Pavel Šimčík hraje nezáviděníhodnou roli truhláře, který je vypočítavý směrem k vrchnosti, zároveň ale působí hloupě až ňoumovitě. Veronika Khek Kubařová je trefně obsazena do role poněkud drzé dívčiny; její role je ve srovnání s ostatními poměrně jednoznačná a spíše k dokreslení.

Hra spěje k finále mezi Oskarem a jeho matkou
Velmi těžkou úlohu má Vladimír Polívka jako Oskar, kterého sužuje postupně se zhoršující duševní choroba. Role se ujímá s vlastním - řekl bych velmi silným - výrazem a ukazuje, že divadlo neudělalo chybu jeho obsazením do ansámblu, ba naopak. Na mne zapůsobila kombinace jeho duševní slabosti a fyzické konstituce; kontrast je impresivnější než by byl například u Jaroslava Plesla, typického herce rozervaných a hamletovských rolí.

Recenze oceňují, že Dejvičtí uvedli divadlo v klasickém překladu s minimem úprav a pouze s drobnými doplňky, na které se zdejší diváci zde tak těší. Nejvíce bych se shodl s tímto následujícím stručným hodnocením: "I v současné post-postmoderní době lze uspět s velmi, ale velmi tradicionalistickým pojetím divadla. Stačí k tomu skvělí herci a dobrý režisér. V Dejvickém divadle do sebe navíc zapadá i vše ostatní - scéna, kostýmy i hudba."