neděle 22. září 2019

All's Well That Ends Well

Odlétat ve 12 hodin z Amsterdamu, když jste v 7 hodin ráno v Groningenu, vypadá jako hračka. Ale jen do doby, kdy do plánu hodí vidle holandské České dráhy.

7:00 Groningen: Jako první z hotelu nastupuji v 7:00 na snídani, abych stihl odjezd v 7:48. Chtěl jsem původně jet později, ale tento spoj jede přímo na letiště, bez jakéhokoli přestupu. Plánovaný příjezd 9:55, odlet 12:05. Plán tedy veskrze dobrý. Těsně před checkoutem ještě řeším detaily na faktuře. Recepční ale změnu v klidu zvládá a žádné zdržení se zde nekoná.

7:36 Nádraží: Kupuji lístek a vidím, že hned několik vlaků jede v 7:48, žádný ale není ten můj. To přece nemůže souviset se stávkou na letišti, kterou jsem si zažil dva dny předtím... Hodně vlaku je zcela zrušených. Na informacích nikdo. V 7:48 jede vlak do Zwolle, což je místo, kde se jinak běžně přestupuje. Říkám si, že tam bude stačit jen přestoupit a pak už se pojede přímo na letiště.

8:45 Zwolle: Na tabuli žádný vlak na letiště. Na informacích pán radí nástupište 10, pak 3. zastávka a zachrchlá nějaké město na L, které zní jako Lelystad. Jdu tam, stojí tam vlak, který jede doslova za pár vteřin. Žádné město na L tam není, nemluvě o Lelystadu. Průvodčí nikde. Váhám a pak se rozhodnu nenastoupit. To se ukazuje jako chyba, protože jiná paní na informacích mne pak ubezpečuje, že skutečně mám jet z 10. nástupiště a na 3. zastávce přestoupit. Jen se to město jmenuje Deventer... A navíc, mám pak jet na Amsterdam Centraal a odtud na letiště. Mohl bych prý také ještě jet busem a pak si zase přestoupit na vlak. Ne, prosím, ne.

9:30 Deventer: Čas začíná docela ubíhat a ještě mne čeká přestup přímo v centru Amsterdamu. Naštěstí v telefonu mám offline mód bez mapy Holandska, takže ani nevím, že jsem docela stranou původní trasy - asi jako když na cestě z Brna do Prahy se podíváme do Hradce Králové. Čekám na vlak do centra Amsterdamu, který přijíždí docela plný – že by také někdo další chtěl na letiště? 

Najednou slyším, že průvodčí hlásí něco o tom, že si lze vystoupit na vlak směrem k letišti. Dokonce ve třech jazycích. Trochu váhám, ale akčně ve vísce Hilversum vystupuji – říkám si, lepší tohle než jet do rušného centra. Vidím letušku s kufry, která také vystupuje. Takže ok. Po chvilce ale zmateně nastupuje zpět. Tak jak? Moc času na rozhodnutí nemá ani ona ani já. Naštěstí jí někdo poradí a ona zase vystoupí.

10:57 Hilversum: Odjíždíme a místní cestovatel mi říká, že na letišti budu chvilku před půl dvanáctou. Hm, 35 minut do odletu není úplná rezerva, ale měl bych to snad stihnout.

11:25 Amsterdam Schiphol: Vyskakuji na konečné a běžím do haly na self check-in. Automat hlásí – kdepak chlapče, tebe neodbavím, najdi si agenta. Běžím nahoru k přepážkám, ale brzdí mne davy. Na tabuli vidím, že se stále ještě můžu odbavit, ale jen na 1a, což je ve vedlejší hale. Není to úplně blízko a tak běžím.

11:35 Check-in 1a: Dobíhám a na tabuli už visí, že můj odlet je closed. Říkám paní, že to museli zavřít před minutou a že to letadlo určitě stihnu. Pouští mne k přepážce. Tam mi ale ukážou, že už nemůžou nic udělat a mám prý jít na Travel Services – tam vyřeší další let. Tak jsem to těsně nestihl.

11:40 Travel Services: Paní vidí, že jsem zdravý mobilní muž v nejlepším věku a říká, že to můžu zkusit stihnout. Zatelefonuje letuškám, aby mne čekaly. Ale je to prý na moje riziko. Tak běžím. Je to přece moje přirozenost.

11:42 Security: Starší pár mne obětavě pouští. Na prohlídce se security něco nelíbí a tam mne prošahávají. Aha, nelíbí se jim jen posmrkaný kapesník v kapse. Teď už chápu, proč se jim hodí mít rukavice. Ani batoh se nelíbí. Nicméně projdou si kabely a ok.

11:45 Gate D71: Běžím, není nijak blízko a v polobotkách to docela klouže. Hlavně se nezabít a nesklouznout do těch parfémů. V závěru mne čekají schody dolů. Že by se ještě jelo busem? Dole už nikoho nevidím a propadám skepsi. Ale na konci místnosti vidím světlo v konci tunelu – čekající letušky. Pane, tak vy jste to stihl? Uf. A evidentně nejsem sám, protože si mysleli, že jsem jiný nešťastník.